Ремонти доріг в Одесі неодноразово були в центрі журналістських розслідувань та корупційних скандалів. Найбільш дорогими та важливими є капітальні ремонти доріг, які часто включають в себе не тільки повну заміну дорожнього покриття, а й ремонт тротуарів, зовнішнього освітлення, каналізації та інших комунікацій під проїжджою частиною. Як більш складні та затратні роботи порівняно з іншими видами ремонтів вони приносять і більший прибуток.
Активісти Антикорупційного офісу дослідили які компанії отримали підряди на капітальний ремонт міських вулиць протягом 2018 го та початку 2019 років.
Ілюзія конкуренції
Перше,що кидаєтья у вічі, порівняно з попередніми роками, це збільшення кількісті компаній, які працюють на цьому ринку.
Чисельність компаній, з якими укладені контракти – 19, може справити враження високої конкуренції на ринку капітальних ремонтів доріг в Одесі. Однак, дані системи прозоро свідчать про інше.
З загальної суми контрактів 374 мільйони гривень, 308 мільйонів були укладені в результаті проведення відкритих торгів. В середньому свої пропозиції на торги давали трохи більше двох компаній що видається вкрай низьким показником порівняно з їх загальним числом. Як результат економія коштів на цих тендерах лише 0,6%. Все це може свідчити про змову між учасниками тендерів для попереднього розподілу підрядів на капітальний ремонт вулиць в Одесі. Решта договорів взагалі укладені по неконкурентній процедурі.
Скрін з сайту http://bi.prozorro.org
Головні отримувачі вигоди
Якщо дивитись на частку ринку кожної, то зрозуміло, що є одна компанія яка займає домінуюче положення – більше 57% вартості усіх контрактів або 212 мільйонів гривень. Назва цієї компанії давно відома в Одесі та поза її межами – ТОВ «Ростдорстрой». Відома передусім корупційними скандалами та зв’язками з міською владою.
Також серед тих компаній, яких пов’язують з оточенням мера Одеса, три компанії: ТОВ СК Автострой», яка отримає 16 мільйонів, ТОВ БВК «Пик-строй» – 3,2 мільйони та ТОВ «Автодор» — 2,3 мільйони гривень. Разом з ними , сукупна частка компаній, яких прямо чи опосередковано асоціюють з міською владою складає 63%.
Ще п’ять фірм мають відносно велику частку ринку:
1. ТОВ «Стройспецтехніка заробить 47 мільйонів. Належить вона Маріам Карапетян. Контактною особою компанії за даними сайту «Наші гроші» у тендерах в «Прозорро» вказано Олену Анохіну, яка у 2015 році була провідним спеціалістом по тендерам тендерного відділу «Теплопостачання міста Одеси». Зараз у протоколі тендерного комітету її прізвище вже не значиться.
2. ДП «Лідер виграло тендерів на суму 27 мільйонів гривень. Кінцевими власниками компанії є Анатолій Жураковський та Антон Гусаров. Жураківський у 2009 році був депутатом Овідіопольської районної ради.
3. ПП «Дорстрой» Ігоря Бережка отримає з бюджету 17,5 мільйонів гривень. За даними ЗМІ Дорстрой» пов’язаний з компанію ТОВ «Тірас», яка отримає з бюджету 6 мільйонів гривень. При цьому відомо мінімум один випадок коли остання на тендері була єдиним конкурентом ТОВ «Ростдорстрой» не знижуючи ціну.
4. ПрАТ РБД «Одесголовпостач» Олександра Фрідмана виграла тендерів на 10 мільйонів гривень. Ця компанія вже ставала об’єктом нашого розслідування щодо ремонту однієї з шкіл Одеси.
5. ТОВ «Автомагістраль-південь» відремонтують доріг на, майже, 8 мільйонів грривень . За даними сайту «Наші грощі» власниками фірми є Валерій Коротков та Олег Наливанний. Фірма фігурує в низці кримінальних проваджень, зокрема, слідчі одеської поліції підозрюють, що компанія під час виконання робіт з ремонту дороги Одеса – Рені на 66 млн грн використовували кошторисні норми, які не проходили експертизу та не затверджувались Службою автомобільних доріг, через що вартість реконструкції була необґрунтовано завищена.
«Рога та копита»
Остання найбільша група з 10 компаній на яких припадає 8% вартості усіх контрактів. Головною рисою яка їх об’єднує є дуже низька капіталізація. Сума уставного капіталу всіх цих компаній становить трохи більше 329 тисяч гривень. При цьому сума контрактів які вони отримали становить 30 мільйони гривень. Малий розмір статутного капіталу є одним з ознак фіктивності згідно критеріїв Національного Банку України.
Окремо серед цих компаній слід згадати ТОВ «Гранд лайн констракшн», яка за даними сайту clarity-project зареєстрована 10 травня 2018 року з уставним капіталом 10 тисяч гривень. А 8 листопада 2018 року Управління дорожнього господарства укладає з нею контракт по неконкурентній процедурі на ремонт провулка Розумовського на 1 мільйон 300 тисяч гривень.
Однак те тільки у аутсайдерів погано з капіталом, у 16 з 19 підприємств уставний капітал менше 200 тисяч гривень, у деяких він становить мінімально необхідну суму в тисячу гривень. Чи багато будівельної техніки можна купити, або навіть взяти в оренду на ці кошти?
Нажаль, після докладного перегляду переліку компаній, які проводять в місті капітальний ремонт доріг, згадується роман Ільфа та Петрова «Золоте теля». Там Остап Бендер створив фіктивну «артіль по заготовці рогів та копит» для прикриття своєї діяльності. Так і більшість цих компаній ніби створені для ілюзії чесних тедерів.
Аркадій Топов
Матеріали для цієї статті забрані в рамках проекту «Антикорупційна карта ремонтів»