Громадський бюджет — це інструмент за яким будь-який одесит може подати ідею, яка дозволить зробити Одесу краще. Інші одесити, шляхом електронного голосування оцінюють проекти, а місто в рамках бюджетного фінансування оплачує з міського бюджету реалізацію обраних ідей. Так, в теорії, описано на офіційному сайті, а як же відбувається насправді? Ми проаналізували проекти громадського бюджету, що стосувались ремонтних робіт.
Проблеми з виконанням проектів
Одне з перших, на що звертаєш увагу коли продивляєшся сайт проекту — це вкрай низька частка завершених проектів. За останні 3 роки через процедуру громадського бюджету Одеси було подано 483 проекти. З них реалізовано лише 15.
Сумнівная якість
Але навіть по реалізованих проектах виникають питання щодо якості виконання.
Наприклад, по результатам проекту «Спорт, як потужний соціалізуючий фактор розвитку громади» є лише фото дверей з чотирьох ракурсів, а не тренажери як у планах.
Зі звіту по проекту «Доступні та безпечні підземні переходи на залізничному вокзалі» незрозуміло, скільки запланованих підйомників встановлено і головне чи дійсно вони працюють, а люди з інвалідністю можуть ними користуватись.
Набільш проблемним проектом громадського бюджету Одеси можна назвати «Місто без пилу», якій також є й найдорожчим з реалізованих — майже 5 мільйонів гривень.
По ньому планувалось встановити більше 3 тисяч пристволових решіток в центрі міста. Фактично встановлено 442 решітки, а вартість кожної зросла більше ніж в 10 разів. В той же час, втсановлені решітки стали місцем збору сміття, яке важко видалити.
А в майбутньому такі конструкції призведуть до пошкодження дерев.
Більш докладно про проблему цього проекту можна дізнатись у нашому розслідуванні за посиланням.
Маніпуляції на тендерах
Більшість закупівель по проектам громадського бюджету відбуваються без застосування тендерних процедур. Часто це відбувається в результаті розділення одного проекту на декілька допорогових закупівель. Нижче приклад розділення робіт по проекту «Місто без пилу»
Однак, навіть закупівлі які проводились за тендерною процедурою, фактично відбувались без конкуренції, оскільки компанії на торгах не знижували ціни, що може свідчити про попередню змову. Наприклад при проведенні тендеру на ремонт скверу на 7 ст. Фонтанської дороги.
Така ж сама ситуація з цими ж фірмами була на тендері на ремонт скверу «Жюлі Лассан».
Як результат зниження ціни за результатом торгів або не відбувалось або було лише номінальним – на рівні 0,1% та менше. Для порівняння, середній відсоток зниження ціни по Україні на ремонтних роботах становить-7,22%
Таким чином основними проблемами громадського бюджету є:
- Фактична відсутність конкуренції під час проведення закупівель.
- Вкрай низькій рівень реалізації проектів.
- Низька якість реалізованих проектів.
- Низька зацікавленість мешканців Одеси громадським бюджетом
Причини проблем громадського бюджету на наш погляд наступні:
- Штучне обмеження кола фірм які подаються на тендерні процедури, в результаті специфічно прописаних тендерних умов.
- Складна система реєстрації для голосування на сайті
- Маніпуляції при голосуванні за окремі проекти, що неоднарозово повідомляли у ЗМІ та соцмережах.
В результаті інструмент, які покликаний привернути увагу одеситів до місцевого самоврядування та росподілення коштів бюджету, поліпшити взаємодію між владою та населенням, перетворився в симулякр, який виконується для «галочки» та за допомогою якого розподіляються бюджетні кошти у звичний для міської влади, спосіб.
У цій статті використані матеріали, зібрані в рамках проекту Антикорупційна карта ремонтів
Ну и хорошо.