Громадський бюджет — це інструмент, який призначений для безпосередньої участі мешканців громади в розподілені частини бюджетних коштів. Однак в Одесі все частіше говорять про провал цієї ініціативи. Переважна більшість одеситів не приймає участі в госуваннях та не подає свої проекти. Частина виконаних проектів супроводжуються корупційними скандалами. Як сталось, що один з прикладів модної зараз “діджиталізації” провалюється у нашому чудовому місті?
Нікому не потрібний?
За даними офіційного сайту “Соціально активний громадянин” найбільшою популярністю громадський бюджет в Одесі користувався у перший свій рік — 2017. Тоді було подано 223 проекти, з яких 157 допустили до голосування.
*за даними сайту «Соціально-активний громадянин»
Логічно припустити, що надалі популярність такого важливого інструменту для мешканців міста повинна була б лише зростати. Однак цього не сталось. Навпаки, кількість поданих проектів та активність голосування в основному знижується. Загалом за три роки існування, реалізовано менше 10% проектів.
*за даними сайту «Соціально-активний громадянин»
Також має тенденцію до зниження і активність голосування за проекти. Особливо з 2019 року, коли загальний розмір бюджету зменшився зі 100 мільйонів грвень до 50, а максимальний розмір витрат по одному проекту з 5 мільйонів гривень до 1,5 по великим проектам, та до 500 тисяч по малим. Через низьку популярність “Громадського бюджету”, у сумнівних проектах, таких, як гойдалки на Грецькій площі або “Догтаун” набагато більше шансів виграти і бути реалізованими.
Ще однією з обставин, що посилює недовіру до цього інструменту є закриті дані про осіб, які проголосували за той чи інший проект, навідміну від електроних петицій, які розташвані на тому ж сайті. В офіційній відповіді на запит таку закритість Департамент інформації міськради пояснив положенням про громадський бюджет, який прийняли депутати міськради.
Одесити вирішили, а хто виконає?
Однак заступник мера Світлана Бедрега 7 жовтня цього року прозвітувала про виконання 8 проектів 2019 року, хоча на офіційному сайті “Громадського бюджету” станом на сьогодні (20 грудня) виконаними відмічені лише 2 проекти. Також у звіті зазначено, що в 2019 році фінансувалось виконання 11 проектів-переможців минулого року, хоча в процесі реалізації офіційно перебувають більше 80 проектів. Це тільки посилює недовіру правдивості інформації вставленої на сайті проекту, спроможності та бажанні міської влади реалізовувати проекти обрані одеситами.
Не реалізовані проекти пояснюють “об’єктивими обставинами”. І судячи з тенденцій більшість невиконаних проектів так і залишаться на папері.
До якості реалізованих проектів, також часто виникають питання: за проектом «Місто без пилу» планувалось встановити більше 3 тисяч пристволових решіток в центрі міста. Фактично встановлено 442 решітки, а вартість кожної зросла більше ніж в 10 разів. Докладніше за посиланням.
Звіті про реалізацію проектів на сайті часто не дають можливості встановити чи повністю вони реалізовані. Наприклад, по результатам проекту «Спорт, як потужний соціалізуючий фактор розвитку громади» є лише фото дверей з чотирьох ракурсів, а не тренажери як у планах.
Зі звіту по проекту «Доступні та безпечні підземні переходи на залізничному вокзалі» незрозуміло, скільки запланованих підйомників встановлено і головне чи дійсно вони працюють, а люди з інвалідністю можуть ними користуватись.
Діджиталізація чи азбука корупції?
Крім того, закупівля по проектах“Громадського бюджету” з самого початку перетворився на “абетку корупціонера”. Серед процедур закупок різних проектів можна побачити всі найбільш розповсюджені ознаки корупційних ризиків:
1.Компані під час торгів не знижують заявлено ціни, що може свідчити про попередню змову. Як в торгах на тендері по ремонту стадіону на Курсаках.2. Розділення робіт по проекту на декілька допорогових закупівель, по яким не обов’язково проводити тендер, переможця в цьому випадку визначають напряму замовник, в нашому випадку чиновники міськради. Такий етод використовували в проекті: “Місто без пилу”
3. Продовження строку доовору, деколи неоднорозове, застрічається в проекті “Догтаун”.
Реалізацією проектів на сотні тисяч і мільйони гривень часто займаються сумнівні фірми з уставним капіталом в кілька десятків тисяч гривень або фігуранти кримінальних проваджень.
Контроль з боку авторів проектів-переможців передбачений, але лише номінальний.
Таким чином “Громадский бюджет” в Одесі став чудовим прикладом, як найсучасніші підходи діджиталізації та безпосередньої участі громадян в управлінні містом, можуть бути поховані, якщо не сприяють відкритості та прозорості, а навпаки стають гарною ширмою…
А як Ви гадаєте, чому Громадський бюджет не працює? Чи можна його врятувати в Одесі? Приділіть пару хвилин нашому опитуванню за посиланням: https://forms.gle/9eyc7ucUwsE34Wtr7
Аркадій Топов
Публікація здійснена в рамках конкурсу малих грантів «Громадська префектура для ефективних місцевих бюджетів півдня України» організованого ГО« Фонд розвитку міста Миколаєва »та фінансується за рахунок коштів NED (Вашингтон, ОК, США)
Одна мысль о «Громадський бюджет — діджиталізація по-одеські»